pátek 17. července 2020

Maturujeme z předmětu dětská obuv

Nevím, co bylo těžší - zda rozhodnutí, jakou značku obuvi koupím malému nebo zda mu mám dát v 8. měsících (bylo to v 8. měsících?) krupicovou kaši. Určitě méně bolestivé bylo složit několik tun pelet do kotelny.

Zpětně když se ohlížím, si uvědomuji, že jsem spoustu věcí ponechala náhodě. Před porodem jsem si přečetla akorát jednu knihu, co mě patrně čeká v těhotenství a co po tom. To bylo vše. 4 měsíce před porodem jsme nakoupili věci a oblečení pro malého. Patrně bychom to udělali později, kdybych nebyla v nemocnici a nehrozil mi předčasný porod. Vyřešeno za jeden večer. Vůbec mě tenkrát nenapadlo řešit typ postýlky, jak a kde budu kojit, zda budu potřebovat křeslo na kojení nebo jen polštář, jestli malý bude spát v peřince nebo ne, jestli mu budu mixovat příkrmy nebo se vydám vstříc metodě BLW (jídlo do tlapky) a podobné záležitosti. Vydala jsem se do velké neznámé zcela nepřipravena a studovala věci za pochodu, něco nechala náhodě, u většiny stresovala. Postupně stres ubýval a já si vždycky říkala teď už mě tohle nemůže tolik rozházet. Vše už beru klidněji. Až na jednu věc. Výběr bot! Jednou za čas přijde den případně dny, kdy je nutné vyřešit letní, jarní, podzimní nebo zimní boty pro malého. To je pro mě pokaždé maturita.

Tolik značek, tolik názorů, co dělat, co nedělat, zda dávat jen barefootovou obuv nebo pevnou nebo kombinovat. Panebože hlavně ať to malému nezdeformuje nohu tak, že v dospělosti si nebude schopen koupit boty!! :-)

Začala jsem tím, že jsem si přečetla, co to je barefootová obuv. To je obuv tzv. bosá, měkká, v takové obuvi dítko jako by chodilo bez bot, cítí vše po čem jde. Tohle není žádná oficiální definice, to jsou slova, kterými chápu to, co jsem si o barefoot botách přečetla. Jak jsem pochopila, noha se nedeformuje, malý nebude mít v dospělosti ploché nohy a problémy se zády.

Názory odborníků, ale i maminek se liší. Někdo je pro to nosit jenom měkkou obuv, někdo pro to jenom pevnou, někdo pro kombinaci.

My jsme zvolili kombinaci. Píšu my, protože vidím v čem se malému nejlépe chodí. Upřímně ani nevím, jestli to co kupuji je čistý barefoot (posledně jsem byla upozorněna, že tohle určitě není), kupuji podle svých zkušeností a jak nám boty vyhovovali.

Měkčí obuv používáme na lítačku po zahradě a po dědině. Přijde mi to nejlepší. Prďolkovi se v tom dobře chodí, běhá, lítá. Když jdeme do města, do obchodu, vytáhneme obuv pevnější.

A které botky se nám osvědčily?:


Značka DD step, jak celoroční obuv (na jaro a na podzim) tak zimní. Patří mezi ty měkčí. Podle mého i cena je přijatelná. Jsou opravdu pohodlné a velmi odolné - přežily odrážedla, zakopávání, učení se chůze, bláto, kaluže, zahradu rozbombardovanou od krtka a další srandy. Je vidět, že se malému v nich velice dobře chodí. Měli jsme například tyto:


Značka Froddo, taky celoroční obuv, zimní boty, sandále (zde se dala vyjmout vložka a vnitřní délka se prodloužila o 5mm). Měkká obuv, opravdu kvalitní, prošívaná, trochu dražší, ale za ty peníze se vyplatí. Vydrží hodně, nesmírně pohodlná a u sandálů a celoroční obuvi se dá vyjmout vložka a vnitřní délka se prodlouží o 5mm, což je super, když dítku roste nožka.
Vyzkoušeli jsme:


Značka Pegres, taky naše oblíbená, pevná obuv, ale šijí i měkkou obuv (bosé pegresky). Líbí se mi, že si na internetu objednám velikost a oni ji teprve ušijí a pošlou. Sice je trošku delší dodací lhůta (asi 7 dní), ale nemusím se stresovat, že když je nekoupím brzo, číslo, které potřebuji již nebude. Velice kvalitní, boty toho zažily hodně a zvládly to, ještě jsem je mohla předat dál.
Malý nosil:


Značka Geox, z mého pohledu patří k těm dražším, ale je to velice kvalitní obuv, zatím jsem vždy měla od kamarádky za levnější cenu po jejím synovi. Chodil v nich její syn, můj a ještě jsem je mohla dát své kamarádce pro syna. Přestože náš malý v nich chodil hodně, vypadaly jako nové, podrážka nesešmajdaná a to se malý učil chodit.
Prďolka měl podobné tenisky:


Letos poprvé vyzkoušíme i zimní boty, které jsme koupili v bazaru.

Když už se prokoušete značkami a rozhodnete se, jakou cestou se vydáte (zda jen měkká obuv nebo i pevnější), přijde další drobnost - jakou velikost, protože v botě musíte nechat místo pro prsty a pro růst nohy, musíte tedy počítat s nadměrkem (uvádí se od 1cm do 1,5cm). Obkreslíte tedy malému nohu změříte nejdelší místo, připočtete nadměrek a máte vnitřní délku boty. Když byl malý menší a noha mu rostla rychleji, obvykle jsem počítala s nadměrkem 1,2cm, někdy 1,5cm. Teď když je větší a nožka mu roste pomaleji, počítám s nadměrkem max 1cm, protože jinak mu boty nesedí a špatně se mu v nich chodí.


A tu se dostávám k další záležitosti, koupím dvoje drahé boty, které skoro nevynosí, protože mu náhle poroste noha? Například zimní obuv jsem kupovala mnohem dřív, abych měla značku, kterou chci. Nebo mám jedny boty vzít z bazaru? Co by na to asi řekla Liga spravedlivých matek? (Ta co odsoudila mou krupicovou kaši pro malého).

Dělám to teď tak, že jarní, podzimní a letní obuv kupuji vždy novou. A pokud něco pošle kamarádka po synovi za levnější cenu, beru to. Na jaře a v létě jsme venku poměrně často, více bot se hodí a že se zničí nové dražší boty mi nevadí, protože je malý opravdu vynosí, okope a využije.
Letos poprvé jsem v zimě koupila jedny nové Frodda, které chci, ať maximálně využije a druhé jsem vzala z bazaru Geoxy, které vypadaly jako nové, přesto byly hojně nošené. V zimě přeci jen tak často venku nejsme a hlavně tam ani jeden nevydržíme dlouho. Tak jsem si říkala, že druhé nové koupíme, kdyby z těch Froddo vyrostl, přeci jen už mu ta noha neroste tak rychle a tak mám hlavu jako škopek z bot méně často.


Manžela lamentace o botech už nebaví poslouchat, ani se mu nedivím. Botní záležitosti tedy probírám s kamarádkou, která vždy byla můj průvodce dětskou obuvi, za což jsem jí vděčná, protože mě mockrát navedla správným směrem a četla mé eseje o tom, které botky vybrat. Teď si tenhle výlev můžete přečíst i vy, snad vám pomůže:-)

Máma Klávesnička

Žádné komentáře:

Okomentovat

Zácpa u batolat

Myslela jsem si že u třetího prcka mě nemůže nic překvapit i doktorka mi dovolila chodit na kontroly co dva měsíce a ne po měsíci, abych nem...