pátek 17. července 2020

Tři mýty o látkových plenách

Látkové pleny jsme s malým používali přes 2 roky. O jejich výběru rozhodla jedna nevinná otázka mé mamky: "A jaké budeš používat pleny?" Nevěděla jsem, neuvažovala jsem o tom. Navrhla mi, ať zkusím látkové pleny a já na to proč ne?! A bylo to.

Nejdřív mi to s nimi nešlo, pak už to byla rutina a přišlo mi divné dávat dítěti "papír" na zadek. Byly doby, kdy jsem se přesvědčovala, že ještě vydržím a když už nic, tak aspoň ulevím přírodě. Tady by určitě někdo namítl, že pokud chci být tak šetrná k přírodě, mám taky používat kalíšek místo vložek:-) Ale já to brala tak, že aspoň něčím přispěji.

Nechci tady rozebírat výhody a nevýhody látkových plen, ono to je taky hodně o tom, co komu vyhovuje. Chci jen poukázat na 3 mýty, které jsem o plenkách slyšela a z mé zkušenosti nejsou pravdivé.


1. První investice je velká, ale celkově vyjdou levněji než papírové pleny

Za mě nesmysl. Už si přesně nepamatuji, kolik ty pleny stály. Matně si pamatuji, že okolo 4000 až 5000 korun českých a to jsem jich kupovala 40 kusů, plus jsem dokupovala 15 kusů na podkládání a utírání, ale to byly nějaké levnější s nižší gramáží. Vím, že jsme to jednou ze srandy s manželem počítali (to jsme ty ceny ještě měli v hlavě), vzali jsme v potaz elektřinu, vodu, prášek apod. Dospěli jsme k názoru, že to vyšlo takzvaně šulnul oproti papírovým plenám.


2. Budeš mít motivaci malého naučit na nočník

Kdo někdy neslyšel větu: "My používali látkové pleny a naše děti chodili na nočník od roku, roku a půl. Dnes jsou papírové pleny a matky nemají potřebu učit dítě na nočník, protože s papírovými nemají žádnou práci."
Po zkušenostech s odplenkováním našeho dítka, se tomu musím smát. Myslím, že motivaci má každá matka, nehledě na to, jaké pleny používá. Tlak okolí a neustálé dotazy, jestli má dítko ještě plenu nenechávají nikoho chladným.
I kdybych se na hlavu stavěla a že jsem se jednu dobu stavěla tak náš malý nezačal chodit na nočník, protože jsme chtěli my a používali látkové pleny, ale až byl on připraven a rozhodl se, že si teda zvykne na nový nočník a opustí starou známou plenu.


3. Dítě ucítí vlhko a nebude plenu chtít a začne chodit brzo na nočník

Tomu se už směji, hlavně protože jsem tomu věřila. Přišla jsem ale na to, že naše dítko sice cítí vlhko v plence, ale je prostě zvyklé 2 roky čůrat a kakat do plínky a jako malý tradicionalista má trochu problém přesedlat na něco nového, tedy nočník. Mokro ve slipech nebo v tepláčcích mu vadí a vždy na to upozorní. Takže u nás to bylo spíš o tom odhodit staré zvyky a začít s novými.


Používání látkových plen nelituji, byly doby, kdy mě rovnání a věšení plen uklidňovalo, ale nyní prožívám 14 dní euforie, kdy malý chodí na nočník a já už nemusím prát, věšet, rovnat pleny a neustále přebalovat, rušit malého od hry. O tom, jak jsme se zbavili plen, napíšu někdy příště.


Jaké jste používali pleny vy a jaké máte s nimi zkušenosti?

Máma Klávesnička

Žádné komentáře:

Okomentovat

Zácpa u batolat

Myslela jsem si že u třetího prcka mě nemůže nic překvapit i doktorka mi dovolila chodit na kontroly co dva měsíce a ne po měsíci, abych nem...